۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۶۲۳۳
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

عرفان و معرفت در تخصص غیر فقها نیست| چگونگی حفظ دین در دوران غیبت

عرفان و معرفت در تخصص غیر فقها نیست| چگونگی حفظ دین در دوران غیبت
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: امام عسکری(ع) به رجوع به فقیه جامع الشرایط را برای زمان غیبت دستور داده‌اند و برای حفظ دین باید در این زمینه مراقبت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، امشب در حسینیه امام حسن عسکری(ع) اصفهان، با بیان اینکه هشتم ربیع الأول سالروز شهادت امام حسن(ع) در سال 260 هجری قمری است، گفت: همین روز بلافاصله پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) امام زمان(عج) به امامت رسیدند ولی چون نمی‌خواستند در این روز هم به امام زمان(عج) تسلیت بگویند هم تبریک، مرسوم این است که روز نهم ربیع الأول را به ایشان تبریک می‌گویند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید توجه کرد که ما از نظر اعتقادات بر این مبنا هستیم که بلافاصله بعد از شهادت هر امامی یک امام معصوم دیگر جانشین ایشان می‌شود و هیچ فاصله‌ای به وجود نخواهد آمد.

شرایط خاص امام عسکری برای مراقبت از امام زمان(عج)

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه امام زمان(عج) در موقع شهادت پدرشان حدود 5 سال داشتند، اظهار کرد: در این مدت 5 سال امام عسکری(ع) بسیار دقت داشتند که میلاد فرزندشان را از نگاه دشمنان پنهان بدارند و هم اظهار کنند برای دوستان، چون نگران این بودند که اگر دوستان امام زمان(عج) را ندیده باشند بعدا دچار انکار خواهند شد.

آیت الله مهدوی در ادامه عنوان کرد: برادر امام حسن عسکری(ع) وقتی موقع خواندن نماز میت بر امام حسن عسکری(ع) با امام زمان(عج) مواجه شد از وجود ایشان بی اطلاع بود و بعدا نیز به این مسأله اعتراف کرد، مسأله این است که جامعه اسلامی در آغاز یک تحول عظیمی در آن زمان قرار گرفته بود.

وی ادامه داد: تا سال 260 هجری مردم عادت کرده بودند به حضور امام در بین جامعه و دسترسی داشتند به امام و حتی اگر دسترسی به امام نبود یقین به وجود امام وجود داشت، حتی بعضی با واسطه با امام زمان خود در ارتباط بودند، اما بنا بود امام زمان(عج) غایب بشود و این تحولی بود که قرار بود در جامعه اسلامی رخ دهد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام عسکری(ع) نگران اوضاع مردم و جامعه اسلامی پس از غیبت بودند، تصریح کرد: ایشان نگران بودند پس از غیبت جامعه به سمت انحراف نرود، بنابر این خیلی دقیق حدود وظایف و شرایط جامعه در طی قرن‌ها غیبت امام زمان(عج) برای جامعه تبیین گشت تا مبادا انحرافی صورت بگیرد.

رجوع به فقها در زمان غیبت امری عقلایی است

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با اشاره به نبود شک و شبهه پیرامون وجود حضرت ولیعصر(عج) و مسأله غیبت ایشان، خاطرنشان کرد: اگرهم شکی وجود داشته باشد به دلیل جهل است و شاید ما روحانیون نیز در این زمینه تقصیر داشته باشیم، چرا که باید مرتب در حال تکرار بیان امام باشیم تا مانع ایجاد شبهات شویم.

آیت الله مهدوی بر ضرورت مراجعه مردم در زمان غیبت به مجتهدین جامع الشرایط تأکید کرد و گفت: امام عسکری(ع) می‌فرمایند اما از بین فقها کسانی که بر نفس خود مسلط باشند، حافظ دین باشند، خلاف هوای نفس عمل کنند و مطیع امام خود باشند را برای مراجعه در زمان غیبت انتخاب کنید.

وی چهار ویژگی فقیه در روایت امام حسن عسکری(ع) را عبارت دیگر عدالت دانست و تصریح کرد: در عین حال خیلی زیبا امام عسکری نفرمودند فقیه باشد و عادل، چرا که اینگونه اگر بیان می‌کردند ابهام وجود داشت، ایشان فقیه مد نظر را به خوبی توصیف و تشریح کردند تا همه بدانند چنین فقیهی باید عدالت بسیار بالاتری از حد یک امام جماعت داشته باشد و توده‌های مردم باید از او پیروی کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری رجوع غیرمتخصص به متخصص را دستور ائمه اطهار(ع) برای دوران غیبت به عنوان یک قانون عقلایی و مؤثر در جامعه برشمرد و اظهار کرد: متأسفانه امروزه افراید که مجتهد جامع الشرایط نیسند جلسات تفسیر قرآن کریم و عرفان برگزار می‌کنند و برخی از آنها به دنبال شهوات هستند و حاصل فعالیت آنها عرفان‌های کاذب و مدعیان دروغینی است که در جامعه شاهد آنها هستیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان در ادامه افزود: کسی که متخصص نیست اجازه ندارد بحث معرفت و عرفان را برعهده بگیرد، ما نیز باید مراقبت کنیم چرا که بحث حفظ دین ما به شکلی که ائمه اطهار(ع) دستور داده‌اند تضمین شده است، تا پس از ظهور دیگر مردم امکان مراجعه بخ امام زمان(عج) را خواهند داشت./1304/پ310/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات